Velen verkopen hun tactiek online over hoe ze succesvol kunnen zijn op sociale media. Overal is er reclame voor coaching en training en snel geld online. Je kunt veel voor jezelf en jouw bedrijf besparen als je houdt aan een paar eenvoudige regels. Hier onze 7 tips.
1 - AUTHENTICITEIT
Authentiek zijn betekent echt zijn. Het internet is zo transparant en "nep" wordt snel opgemerkt. Hier is de absolute insidertip: wees authentiek. Het maakt niet uit of je voor jezelf als persoon of voor een bedrijf adverteert. Authenticiteit schept vertrouwen.
Het is net als in het echte leven. Met wie breng je graag tijd door? Echte mensen die niet doen alsof of nepmensen die doen alsof ze iets zijn?
2 - INTERACTIE
Velen zien het internet als een podium en presenteren zich net zoals er eerder iets op televisie werd gepresenteerd. En dat is precies waar de fout ligt. Het internet en social media bieden ruimte voor uitwisseling en interactie. Succesvolle merken, mensen en bedrijven maken deel uit van de grote gemeenschap en nemen deel aan de discussie. Een succesvolle community kan alleen worden opgebouwd door interactie met de gebruikers. In plaats van alleen te posten, is het belangrijk om gesprekken te stimuleren en op de individuele gebruikers te reageren. Maak van je volgers je vrienden.
Dit helpt ook voor het kiezen van een onderwerp. Houd trends op internet in de gaten en maak up-to-date content die je kunt gebruiken om deel te nemen aan het grote gesprek. Zo trek je snel de aandacht van andere gebruikers op jou en je boodschap.
Bij het zoeken naar trends biedt het netwerk je veel mogelijkheden. Kijk eens naar Google Trends of Reddit.
3 - CONTINUITEIT
Blijf op de hoogte veel bedrijven creëren twee posts en zijn verrast dat ze niet door het dak gaan. Het is alsof je een winkel midden in het bos opent. Niemand zal daar komen. Tenzij je zichtbaar wordt en zichtbaar zijn, is werk. Om dit te doen, moet je mensen bereiken en vertrouwen opbouwen. Het werkt als goede vriendschappen. Het duurt ook even voordat je een vertrouwensbasis hebt gecreëerd. Heb geduld.
4 - EMOTIE
Een gouden regel in social media marketing: eerder emotioneel dan perfect. Klinkt zo simpel, maar dat is het vaak helemaal niet. Bekijk succesvolle content. Een emotionele foto is meestal succesvoller dan de perfect gemaakte video.
5 - TECHNOLOGIE
Nu gaat het om technologie. Succesvolle social media marketeers gebruiken sociale netwerken als instrumenten en leren ermee te spelen. Facebook, Instagram, YouTube en Co zijn niets meer dan tools waarmee we onze berichten kunnen verspreiden. Net zoals we onze vrienden telefonisch belden of onze berichten via de krant verspreidden, kunnen we nu onze doelgroep bereiken via sociale media.
Velen optimaliseren hun content voor individuele sociale netwerken en platforms en bijbehorende algoritmen. Dat is allemaal goed, maar alleen als je de volgende gouden regel in acht neemt: Optimaliseer jouw content voornamelijk voor de gebruikers van de platforms en niet uitsluitend voor de algoritmen.
Leer te begrijpen wat het sociale netwerk eigenlijk nodig heeft en wat je kunt doen om het te ondersteunen. Daarbij verenigen jij en de technologie een gemeenschappelijk doel: gebruikers op het betreffende platform houden en ze erbij betrekken. Dus als je jezelf richt op de gebruikers van de individuele netwerken en niet alleen op het algoritme jaagt, zal geen algoritme-update de bereik-tik uitschakelen.
6 - CREATIVITEIT
Wees creatief. Durf creatief te zijn. Wees anders en heb er plezier in. Creativiteit vereist vaak ook een enorme dosis moed en degenen die dapper zijn om creatief te zijn, zullen er snel voor worden beloond.
7 - CIJFERS ZEGGEN NIETS
Er wordt mij vaak gevraagd hoe ik snel volgers kan krijgen. En de snelste manier is eerlijk gezegd welke je moet kopen. Daar moet je drie keer over nadenken. Omdat gekochte volgers niets opleveren! Wat heb je eraan om een account te hebben met 10.000 volgers als de volgers absoluut niet geïnteresseerd zijn in jouw bericht? Een Instagram-account met 200 volgers die actief deelnemen aan de uitwisseling en je posts en producten waarderen, is veel meer waard dan een account met 10.000 nep-volgers.
In de wereld van vandaag kijken velen naar het aantal volgers van anderen en willen zo snel mogelijk zoveel mogelijk volgers hebben. Onze tip: bouw een gezonde gemeenschap op en je zult sneller groeien dan je had verwacht. En jouw advertenties worden ook beter weergegeven.
Mensen brengen graag tijd door met gelijkgestemde mensen. Als je een kleine groep echte mensen bereikt, is de kans groot dat er andere mensen om jou heen zijn die geïnteresseerd zijn in jouw content. Zo bouw je een community die organisch groeit.
En nu is het jouw beurt ...
Dit waren onze tips en regels voor succesvolle social media marketing. En nu ben ik benieuwd wat je ervan vindt. Heb je je eigen geheimen voor succes op sociale media? Wat maakt volgens jou succesvolle social media marketing?